هدف از قالبگیری و ریخته گری در سرامیک تکثیر فرمهای پیچیده مانند مجسمه و یا قوری است بیشتر برای تولید انبوه در کارخانه ها استفاده می شود و سوال این است که ایا در حوزه هنر نیز میتوان از تکثیر استفاده کرد ؟
جواب بله ممکن است شما برای انجام یک چیدمان به فرمهای نسبتا یکسان نیاز داشته باشید و یا هزاران دلیل دیگر که مجاز میکند هنر مندرا که از قالبگیری و تکثیر برای رسیدن به هدف خود استفاده بکند .
سرامیک را بر اساس فرم ان به دو روش قالبگیری میکنند
- پرس گل
- ریخته گری
در پرس گل، قالب سرامیک فیزیکی است (از شکل ظاهری قالب استفاده می شود و می تواند حتی قالب از جنس دیگری به غیر از گچ باشد مانند چوب )
ولی در ریختهگری قالب شیمیایی است.(برای تشکیل دیواره ظرف سرامیکی یک اتفاق شیمیایی بین دوغ اب و دیواره گچ رخ میدهد پس بنا بر این حتما باید قالب از جنس گچ باشد )
در روش پرس گل فقط میتوان از سطوح، قالبگیری کرد مانند یک نقش برجسته ساده ولی در روش ریخته گری فرمهای سه بعدی پیچیده را نیز قالب گیری و ریخته گری می کنند
در قالبگیری یک تکه و پرس گل بعد از ساختن ماکت گلی قبل از اینکه گل خشک شود میتوان دور کار را با فاصله محصور کرد و گچ ریخت
قبل از گچ ریختن باید ماکت شما کاملاً کنیک (مخروطی )باشد.
بعد، از گیرش گچ که یک مرحله مهم است (گیرش گچ یک فرایند گرما زا است زمان سرد شدن قالب ،
زمانیست که کاملا میتوان قالب را باز کرد )میتوان قالب را از ماکت جدا کرد و بعد از خشک شدن قالب باید گل را در داخل قالب فشار داد و کار تکثیر میشود.
در قالبگیری چند تکه مراحل، بسیار پیچیده تر است برای قالب گیری چند تکه اولین قدم ساخت ماکت است که مرحله بسیار مهمی در قالب گیری است ولی می توان از ماکت های اماده ای مانند ظرف شیشه ای میوه ها طبیعی حتی بخشی از بدن انسان مانند دست و یا صورت قالب گیری کرد مرحله بعد تعیین فک های قالب است که مرحله بسیار مهمی است که باید حتما فک ها همگی کنیک باشند بعد انتخاب فک اول برای قالب گیری و پوشش بقیه فک ها به هر وسیله ای گچ را می ریزیم و به همین ترتیب بقیه فک ها را هم قالب گیری می کنیم بعد ار اتمام قالب گیری فکها را جدا کرده ماکت را خارج می کنیم و قالب را سر هم کرده و دوغ اب میریزیم .
در این ترم ساخت دوغ اب و شناخت گج و ساخت گچ ماکت سازی و قالب مادر و قالبهای تکثیری اموزش دادا=ده میشود